Sysselsättning och träffpunkter vid psykisk funktionsnedsättning

Du som har en psykisk funktionsnedsättning kan behöva ett sammanhang och en sysselsättning.

Sysselsättning

Om du inte kan delta på arbetsmarknaden kan du få erbjudande om olika former av sysselsättning.

Syftet är att skapa struktur, närma sig den ordinarie arbetsmarknaden eller delta mer aktivt i samhällslivet.

Du kan inte helt välja sysselsättning men du kan ha önskemål om vilken typ av sysselsättning som skulle passa dig.

Ansök om sysselsättning

När du ansöker om sysselsättning ska du bifoga ett intyg där din psykiska funktionsnedsättning framgår.

Du ansöker om sysselsättning via e-tjänst eller på blankett. Blanketten finns i e-tjänsten:

Socialtjänstlagen, SoL

Du kan ansöka om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen, SoL.
Några exempel på insatser enligt SoL är trygghetslarm, särskilt boende, olika hemtjänstinsatser, korttidsplats, dagverksamhet eller boendestöd (18-65 år).

Träffpunkter

Navet i Hemse, Ventilen i Visby och Studio Gul i Slite är träffpunkter för personer i yrkesverksam ålder, till och med 69 år, som har en psykisk funktionsnedsättning. Hit är du välkommen för aktiviteter eller bara för att ta en fika och umgås. Du behöver inte ansöka om att komma till en träffpunkt.
Välkommen!

Kontakta Region Gotland

Mottagningsteamet äldreomsorg och funktions­nedsättning

Telefontid
Måndag-fredag 9.00 –12.00

Rosanna Stenström
Enhetschef funktionsnedsättning

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation