Sök

Källsortering och återvinning – lättläst

Mycket skräp går att använda igen.

Om vi sorterar våra sopor går mycket
att använda igen.
Det är bra för miljön.
Tidningar blir till nytt papper.
Glas blir till nya flaskor.

Utanför många affärer finns ställen
där du kan lämna sorterade sopor.
Till exempel glas, metall, plast och tidningar.

Du kan också åka till en återvinningscentral.
På Gotland finns sju centraler.
Där kan du lämna sorterade sopor
och större saker som möbler.
Du kan också lämna elektriska saker som lampor.

Det mesta är gratis att lämna.
En del saker kostar pengar att lämna.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt