Sök

Så här arbetar vi på Lyckåkerskolan

Vår vision grundar sig i ”21st century learning”, där medskapande och elevdelaktighet utifrån ett flexibelt och varierat kooperativt lärande är ledord. Vi har en flexibel och tillgänglig lärmiljö med möjligheter till möblering utifrån behov, aktiviteter och olika inlärningssituationer.

Vi arbetar årskursvis i hemvister över hela dagen. I teamet arbetar 7-9 pedagoger med olika utbildning och bakgrund tillsammans. Dessutom finns tillgång till specialpedagog och speciallärare.

Varje årskurs har tillgång till flera rum i hemvisten. Vi strävar efter att skapa rum i rummet. En öppen planlösning kräver många olika små ”arbetsrum” för att skapa förutsättningar för att varje elev ska kunna arbeta och utvecklas på bästa sätt.

Skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenheten och viljan att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva och entreprenöriella lärandet

Skolbibliotek och lärstudio

Skolbiblioteket och Lärstudion är hjärtat som ligger mitt i skolan. Lyckåkerskolans bibliotek är utrustat med drygt 6000 barnböcker!
Vägg i vägg med biblioteket ligger Lärstudion, ett kreativt rum som möjliggör arbete på många olika sätt och i olika grupperingar.

Skolbiblioteket erbjuder även sagorast, boklek/prat, läsveckor, skrivutmaningar, teman, tips och utställningar. I skolbiblioteket bor även våra Bokdrakar!

All utlåning av pedagogisk litteratur, materiallådor/temalådor och digitala hjälpmedel sker via skolbiblioteket.

Alla elever har inloggning på inläsningstjänst och tillgång till ipads med appar och lärplattformar som Bingel, Skolplus och Lexia. Skolbilioteket administrerar även behörigheter till MTM Legimus/talböcker för elever som har behov av det.

Lärlabb

I Lyckåkerskolans lärlabb har eleverna möjlighet att arbeta kreativt och undersöka praktiskt. Möbleringen är anpassad för att tåla tuffa tag och möjliggör elevaktiva experiment, undersökningar och "tänkande utanför boxen". I lärlabbet kan barnen få skapa, utmana sina sinnen, konstruera och laborera och bara fantasin sätter gränserna för nya upptäckter. I arbetet har vi hjälp av vår skolhamster Klöver.

Vi undersöker och lär genom att uppleva!

Här finns aktuellt material för matematik, kemi, fysik, biologi, teknik och för programmering.

Uteklassrum

Här har eleverna möjlighet att uppleva, upptäcka och undersöka. När vi arbetar praktiskt ute, odlar och skapar förutsättningar för biologisk mångfald, utvecklar eleverna en förståelse för vår omgivande miljö och ett medvetet förhållningssätt. När vi gör efterforskningar och experiment utomhus kan vi också tillgodose elevernas rörelsebehov.

Uteklassrummet är tillgängligt för alla typer av undervisning. Varför inte klä på sig termobyxor, jacka, mössa och vantar för att ha en lässtund ute i snön? Det skapar garanterat en naturupplevelse hos våra elever.

Även under fritidstid fyller uteklassrummet en given funktion. När det finns en funktionell plats blir det naturligt att vistas utomhus året om.

Bokdrakar

Visste du att det finns Bokdrakar som bor bland böcker?

På Lyckåkerskolan arbetar vi med läsprojektet Bokdrakar sedan höstterminen 2019 för att aktivt främja kontinuerlig läsning på ett lustfyllt och engagerat sätt med eleverna. Det går ut på att barnen gör olika läsuppdrag i stegrande svårighetsgrad och de ”levlar” från att vara lärling, till tämjare, tränare och till sist blir man bokdrakemästare. Då har man klarat tolv olika uppdrag och får ett diplom och en bok i pris och kan titulera sig som Bokdrakemästare. Barnen samlar drakbilder för varje uppdrag och vi har även tre livs levande bokdrakar som besöker klasserna med jämna mellanrum med olika upptåg.

Bokdrakarna gömmer sig bra och kan vara svåra att hitta. De älskar att äta bokstäver och busa runt bland orden i böckerna. De kan göra så att orden kan bli tokiga att läsa ibland. Men du kan lära dig hur man tämjer bokdrakarna, och då kan de sen hjälpa dig att läsa bra istället! Ju fler bokdrakar du lyckas träffa på, desto duktigare blir du på att träna och tämja dem, så att de blir dina vänner. Då kan ni tillsammans ge er ut i fantasins och böckernas värld på många härliga äventyr!

Rastverksamhet

Rasten är en viktig del i vår pedagogiska verksamhet.
Som ett led i Lyckåkerskolans främjande och förebyggande värdegrundsarbete vill vi ge eleverna en meningsfull och lustfylld rastverksamhet där alla kan känna sig delaktiga.

Vi har personal som bedriver rastverksamhet och bodar som är utrustade med olika lekmaterial. De har en central plats på skolgården, naturliga samlingspunkter för inspiration och lekar, aktiviteter och möten mellan åldersgränserna.

Vi erbjuder även sagoraster i lärstudion med högläsning för de som vill.

Hund i pedagogisk verksamhet

Sedan läsåret 2020/21 arbetar vi med hund som en del i den pedagogiska verksamheten.

Arbetet med skolhundar har kommit till utifrån vetskapen om att samvaro med djur och i detta sammanhang hundar, hjälper många elever att bli motiverade i skolarbetet. Vi ser att samvaro med hundar stimulerar hälsa och friskvård och ger ökad medvetenhet om vikten av detta. Det bidrar även till att öka elevernas koncentrationsförmåga, för många minskar oro och ångest bara genom att vara tillsammans med hundar.

"Team Småskäggen" är namnet på skolhundarna Myrra och Kajsa Kavat tillsammans med stödpedagog Lena Jonsson. Lena ingår som en del i skolans elevhälsoteam och allt enskilt arbete med elever /hund beslutas i elevhälsoteamet och i samråd med vårdnadshavare. Tillsammans med rektor, elevhälsoteam och lärare läggs då arbetet med skolhundarna upp som en del i elevens individuella plan.

Våra ledord i arbetet med skolhundar är stimuli, harmoni, motivation och kommunikation. Vi vill bygga samspelet och övningarna mellan hund och elev på intresse och förmåga. Att göra något man lyckas med leder till att självkänsla och självförtroende ökar, ger känsla av sammanhang och stärker den empatiska förmågan. Genom att arbeta med hundarna lär vi eleverna att ta ansvar.

Hundarna är utbildade för att vara en del i skolans verksamhet och har en stor erfarenhet av att vara tillsammans med barn. Arbetet är reglerat av Region Gotland och godkänt av regionens allergikonsulent. Hundarna är på en begränsad plats i skolbyggnaden för att underlätta för eleverna.

Lena Johnsson och hundarna Myrra och Kajsa har gått utbildningar hos Svenska Terapihundsskolan i Skogås samt vid Svenska Pedagoghundsinstitutet i Solna. Samtliga är licensierade via Svenska Pedagoghundsinstitutet. Under utbildningarna får hundar genomgå många moment så som miljöträning, praktiska och teoretiska övningar. Utbildningens längd är minst 1,5 år.

Vid frågor eller vill ha mer information kring vårt arbete med hund i pedagogisk verksamhet - kontakta:
Ann-Kristin Munter, rektor på Lyckåkerskolan
E-post: ann-kristin.munter@gotland.se

Digitalisering

Digitaliseringen är en del av vår dagliga verksamhet och genomsyrar undervisningen både i skolan och på fritids på ett naturligt sätt.

Alla elever har en -till- en ipads som aktiva verktyg i sitt lärande och datorer finns att tillgå till såväl elever i behov av det som till klassrumsundervisning. Vi har licenser till digitala läromedel såsom t.ex. Favoritmatematik, ILT/ Polylino skola, Bingel och Skolplus.
Vi har en förstelärare på skolan i digitalisering/programmering och har en väl utarbetad digitaliseringsplan som vi arbetar efter.

Elevhälsoteam

Elevhälsoteamet har såväl ett förebyggande/hälsofrämjande som konsultativt ansvar, samt ett ansvar för att samordna direkta insatser och åtgärder när behov uppstår.

Elevhälsoteamets arbete grundar sig på aktuella lagar, bestämmelser och styrdokument.

Elevernas hälsa och välbefinnande i skolan är ett gemensamt ansvar för hem och skola. I skolan har rektorn det övergripande ansvaret för elevhälsan. Klasslärare och fritidspersonal har det dagliga och praktiska ansvaret för sina respektive elevers kunskapsutveckling, hälsa och välbefinnande.

Lyckåkerskolans elevhälsoteam består av rektor, skolsköterska (skolläkare), speciallärare, skolkurator samt skolpsykolog.

Teamet har tillsammans en bred kompetens om elevers utveckling och kompletterar varandra genom sina olika specialkunskaper.

Kontakta Region Gotland

Lyckåkerskolan

Lövängsgatan 5

621 49 Visby

Skola och fritidshem:
Lönnen 070-083 29 72
Boken 070-447 68 04
Björken 070-083 20 05
Eken 070-083 20 00

Fritidshem Aspen
öppning och stängning 070-083 20 06
Specteamet 070-083 28 62
EMI Skolsköterska 0498-26 96 34
Skolrestaurang 0498-26 96 35

Instagram: @lyckakerskolan

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00