Vill din familj bli familjehem eller kontaktfamilj?

En familjehemsmamma och en tonåring kramas.

80 familjer på Gotland gör redan en insats som familjehem eller kontaktfamilj för ett barn – men vi behöver fler. Välkommen på informationsmöte 15 maj.

– Vi är i ständigt behov av fler familjehem och kontaktfamiljer. Vi är måna om att barn som bor på Gotland ska kunna stanna kvar här även när de behöver flytta till ett familjehem, säger familjehemssekreterare Matilda Snoder.

Region Gotland är med i den nationella kampanj som pågår just nu för att få fler familjer att göra en insats för ett barn. Kampanjen syns på bio, i annonser och i sociala medier.

Skälen till varför ett barn behöver extra stöd eller flytta till ett familjehem kan se olika ut. Ett familjehem är en vanlig familj. Den kan bestå av en vuxen, två vuxna utan barn hemma eller en barnfamilj.

– Det ska vara trygga familjer där det finns utrymme och hjärta för ett barn, fortsätter Matilda Snoder.

Matilda Snoder har arbetat som familjehemssektretare i många år och har med egna ögon sett vad en familjehemsplacering kan göra till exempel för tonåringar.

– Vi kan ibland se att tonåringar som har det svårt kan förändra sina liv fort när de kommer i en annan miljö, säger hon.

Har du varit familjehem eller kontaktfamilj tidigare? Hör av dig igen! Vi sparar inte uppgifter men vill gärna nå dig som tidigare gjort en insats.

Är du och din familj intresserad?

Kom på informationsmöte den 15 maj. Mer information i länken nedan.

Vill du veta mer kontakta gärna:

Matilda Snoder, familjehemssekreterare
E-post: matilda.snoder@gotland.se