God man för bortavarande eller okända arvingar i dödsbo

Om det vid utredningen av ett dödsbo är okänt om det finns arvsberättigade personer till den avlidne eller om det finns till namnet kända arvingar men det är okänt var dessa befinner sig, måste en god man förordnas enligt föräldrabalken 11 kap 3 §.

Anmälan om behov av god man ska göras av den som har boet i sin vård. Det är överförmyndarnämnden som förordnar god man i dessa fall.

God man kan också förordnas att företräda den som genom testamente eller annan rättshandling kommer att bli ägare till viss egendom, till exempel ofödda barn. Förordnande enligt samma regel kan också vara att i övrigt bevaka bortavarandes, det vill säga en försvunnen persons rätt, eller förvalta bortavarandes egendom.

Vad ingår i uppdraget bevaka bortavarandes eller okänd arvinges rätt i dödsbo

• God man ska närvara vid bouppteckningen efter att ha mottagit kallelsen.
  • God man ska lämna in en kopia av den hos Skatteverket registrerade bouppteckningen till överförmyndarnämnden.
  • God man ska anmäla till Skatteverket att det finns en okänd arvinge eller känd arvinge på okänd ort. Skatteverket ska sedan utan dröjsmål kungöra detta i Post- och Inrikes Tidningar.
  • Uppgift om arvskungörelse ska skickas till överförmyndarnämnden för kännedom. Har arvinge inte gjort sin rätt gällande inom fem år från arvskungörelse eller 10 år från dödsfallet för de fall där arvskungörelse inte har införts, preskriberas arvet och den enskilde förlorar därmed sin rätt till arv.
  • God man ska verka för att arvskifte kommer till stånd. Om arvskifte inte genomförts inom sex månader efter bouppteckningsdatumet ska god man redogöra till överförmyndarnämnden för skifteshinder. En sådan redogörelse ska sedan inlämnas var sjätte månad till dess att arvskifte genomförts.
  • God man ska underteckna arvskifteshandlingen för bortavarande/okänd arvinges räkning. Arvskiftet ska sedan lämnas till överförmyndarnämnden tillsammans med en ansökan om överförmyndarnämndens samtycke till egendomens fördelning.
  • God man ska öppna konto i bortavarandes/ okända arvingars namn försett med s.k. överförmyndarspärr. Efter samtycke från överförmyndarnämnden ska god man föra över den bortavarandes/okända arvingars lott till det spärrade kontot.
  • God man ska lämna in en förteckning över tillgångar och skulder till överförmyndarnämnden antingen vid tidpunkten för erhållande av arv eller vid förordnandet av god man om det rör sig om en försvunnen person.

Det är inte den gode mannens primära uppgift att söka efter den bortavarande. I de fall där den bortavarande arvingen är ensam arvinge kan man dock tänka sig att gode mannen aktivt söker den bortavarande. Det kräver dock att tillgångarna är tillräckligt stora för en sådan utgift. Gode mannens arvode bekostas av den bortavarandes arvslott.

Redovisning och arvode

Om det finns egendom att förvalta, ska en årsräkning lämnas före den 1 mars varje år. Till årsräkningen ska även bifogas en redogörelse samt eventuell begäran om arvode. Beslut om skäligt arvode fattas av överförmyndarnämnden och arvodet tas ut av god man från den bortavarandes behållning.

Upphörande av godmanskap

Uppdraget ska upphöra genom beslut av överförmyndarnämnden när:

• Den bortavarande eller okända arvingen ger sig till känna.
  • Om de medel som den gode mannen förvaltar tar slut.
  • Om preskriptionstiden på 5 eller 10 år har förflutit.

God man ska lämna in en begäran om entledigande tillsammans med en sluträkning och en slutredogörelse till överförmyndarnämnden som därefter beslutar om upphörande av godmanskap.

Efter upphörandet

Om det finns pengar kvar på bortavarandes konto efter det att godmanskapet har upphört ska dessa medel återföras till dödsboet/ dödsbodelägarna. Om inga andra dödsbodelägare finns tillfaller pengarna Allmänna arvsfonden.

Överförmyndarnämnden

Visborgsallén, gå till reception och få vidare vägvisning.

621 81 Visby

Måndag och onsdag klockan 09.30 - 11.30