Sök

Ansöka om skolskjuts

Här hittar du information om hur du ansöker om skolskjuts.

Alla elever i förskoleklass och grundskola som vill och har rätt till skolskjuts ska göra en ansökan. Detta gäller även resor vid växelvis boende eller barn som fått skolskjuts på grund av särskilda skäl. Undantagna från att söka årligen är elever i särskola/anpassad grundskola samt tal- och språkklasser.

Skolskjuts kan bara beviljas till och från skolan i anslutning till start och sluttider på skoldagen. Skolskjuts beviljas inte till och från fritidshemmet.

Ansökningsperioden för läsåret 2024/25 är den 20 februari till den 13 mars

Den angivna tidsperioden är till för att beslut om skolskjuts ska kunna ges innan skolstart hösten 2024.

Om ansökan kommer in efter den angivna perioden kan inte skolskjuts garanteras till skolstarten på höstterminen.

För elever i blivande förskoleklass kan ansökan göras när beslut om skolplacering har meddelats - det vill säga även efter den 13 mars.

Handläggningstid kan vara upp till 14 dagar om ansökan om skolskjuts görs för innevarande läsår. Om ansökan gäller skolskjuts på grund av särskilda skäl, kan handläggningstiden vara längre.

Om du i dagsläget inte är i behov av skolskjuts, men behovet förändras under året, kan du göra en ansökan när det blir aktuellt. Ansökningar som kommer in efter den angivna ansökningsperioden att hanteras löpande.

Så här ansöker du

Ansökan görs via via Region Gotlands e-tjänst. Du loggar in med e-legitimation eller bank-ID.

Om du inte har bank-id, kontakta kundtjänst eller skolskjutssamordnare.

Om du ska ansöka och inte är vårdnadshavare

Om du ansöker om skolskjuts för ett barn du inte är vårdnadshavare för, till exempel vid en familjehemsplacering, så behöver du göra ansökan på en pappersblankett.

I ansökan ska följande uppgifter lämnas:

  • elevens kontaktuppgifter
  • uppgifter om vårdnadshavare
  • om ansökan handlar om resor vid växelvis boende eller särskilda skäl
  • schemat för vilka dagar skolskjuts önskas
  • vilket läsår ansökan gäller

Besked om skolskjuts

Besked om skolskjuts får du via Föräldraportalen så snart beslut är fattat och allra senast vecka 32 innan skolstart.

Beslutet om skolskjuts gäller under hela läsåret om inte förutsättningarna för skolskjutsbeslutet förändras.

Du kan överklaga ett skolskjutsbeslut, utifrån vissa förutsättningar, om du är missnöjd.

Vårdnadshavarportal

När du ansökt om skolskjuts kommer du att ha tillgång till Vårdnadshavarportalen. I portalen kommer du att se ditt skolskjutsbeslut, vilken hållplats och tider som gäller för ditt barns skolskjuts. Inloggning till Vårdnadshavarportalen görs via e-legitimation eller bank-Id.

Du kan överklaga ett skolskjutsbeslut om du är missnöjd, utifrån vissa förutsättningar. Det finns två olika typer av överklaganden: förvaltningsbesvär eller laglighetsprövning.

Förvaltningsbesvär

Om det gäller skolskjuts till en kommunal skola som Region Gotland placerat eleven i kan beslutet överklagas genom ett så kallat förvaltningsbesvär.

Överklagandet ska då skickas till barn- och utbildningsnämnden inom tre veckor från den dag du tog del av beslutet. När överklagandet kommit in utvärderar handläggare det tagna skolskjutsbeslutet och tittar närmare på om det kan finnas anledning att ändra beslutet.

Skicka överklagandet till

Barn- och utbildningsnämnden
Visborgsallén 19
621 81 VISBY

Lite längre ned på sidan kan du läsa om vad överklagandet ska innehålla.

Vad händer om beslutet inte ändras av Region Gotland?

Överklagade beslut som inte ändras av Region Gotland skickas vidare till förvaltningsdomstolen.

Har överklagandet kommit in i rätt tid och Region Gotland inte ändrar beslutet på det sätt som du begärt kommer handlingarna att skickas vidare till Förvaltningsrätten i Stockholms län.

Om du vill få ytterligare information om hur du överklagar beslutet kontakta Region Gotland på telefon 0498-26 90 00 (vxl).

Laglighetsprövning

I det fall ditt barn går i annan skola än den skola Region Gotland tilldelat ditt barn, kan du överklaga ett skolskjutsbeslut enligt laglighetsprövning. Ditt överklagande ska då ha inkommit till Förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag som du fick ta del av beslutet.

Skicka överklagandet till

Förvaltningsrätten i Stockholm, 115 76 Stockholm, eller via e-post till forvaltningsrattenistockholm@dom.se.

Det här ska ett överklagandet innehålla

Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat. Överklagandet ska innehålla följande.

  • Namn, adress, telefonnummer
  • Vilket beslut som överklagas
  • Varför du vill att beslutet ändras och vilka ändringar du vill ha
  • Eventuella handlingar som stödjer din uppfattning

Ditt överklagande och eventuella övriga handlingar som du skickar in registreras och blir allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa. Rätten att ta del av allmän handling kan begränsas genom sekretess för uppgift om personliga förhållanden om det kan antas att den enskilde eller någon närstående lider men om uppgiften röjs.

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 07.00–17.00

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst.

Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Skolskjutssamordnare

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
15 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00