Sök

Så här arbetar vi på Västerhejde skola

Vi arbetar i åldershomogena grupper. Lärarna varierar arbetssätten (klassundervisning, par-, grupp-, individuellt arbete) beroende på vad som passar för tillfället.

Många klasser arbetar tematiskt med olika områden. Vid ett antal tillfällen per år arbetar vi i åldersblandade grupper (här använder vi ibland vårt faddersystem). Vi strävar efter att lärmiljöerna i pedagogiska, fysiska och sociala perspektiv är tillgängliga och anpassade till alla elevers olika behov och förutsättningar.

I svenska och matte använder vi delvis färdiga läromedel men också egenproducerat material. För att konkretisera undervisningen arbetar vi med laborativt och konkret material.

Skolans två prioriterade arbetsområden

  • Språkutvecklande arbetssätt.
  • Hälsofrämjande arbete med trygghet och god värdegrund i fokus.

Mål och strategier för att nå våra prioriterade områden

  • Genus ska genomsyra hela vår verksamhet.
  • Val av högläsningslitteratur.
  • Med hjälp av Worlds Childrens Price (WCP)-programmet lär sig eleverna om alla människors lika värden, Barnkonventionen och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, hur demokrati fungerar och ständigt måste försvaras samt hur alla kan bidra till att motverka fattigdom, orättvisor och miljöhot.

Lördagen innan första advent arrangerar skolan en julmarknad för att samla ihop pengar till våra barnbyar. Varje klass följer och stöttar en egen barnby genom alla sina år på Västerhejde skola.

Trygghet och god värdegrund genom elevinflytande

  • Klassråd
  • Elevråd
  • Miljöråd
  • Digital trivselenkät 1 gång per månad
  • Jobba efter individuella mål från utvecklingssamtal – IUP
  • Portfolio
  • Eleverna i åk 3-6 delaktiga i arbetet i Sportboden

Hälsofrämjande arbete

  • Skogspromenader och lek i vår skolskog
  • Rastaktiviteter
  • Friluftsdagar
  • Trygghetsteam - kamratstödjare
  • Avslappning, massage och yoga
  • Fadderverksamhet
  • Samarbete med SISU: Rörelsesatsning i skolan

Elevhälsoteam

Elevhälsoteamet är en del av skolans verksamhet och arbetar förebyggande och hälsofrämjande genom att samordna insatser och åtgärder när behov uppstår, t ex genom extra anpassningar och särskilt stöd. Vi har ett salutogent förhållningssätt. Arbetet grundar sig på aktuella lagar, bestämmelser och styrdokument.

Elevernas hälsa och välbefinnande är ett gemensamt ansvar för hem och skola. Rektorn har det övergripande ansvaret för elevhälsan. Klasslärare och fritidspersonal har det dagliga och praktiska ansvaret för elevers lärande, hälsa och välbefinnande.

Elevhälsoteamet träffas varje vecka i olika konstellationer efter uppgjort kalendarium.

Västerhejde skolas elevhälsoteam består av:

Rektor: Annika Jakobsson

Biträdande rektor: Anne Sontag Haataja

Skolkurator: Yvonne Klingenström,

Skolläkare: Elise Indikeu (tidsbeställning genom skolsköterska)

Skolsköterska: Maria Eriksson

Skolpsykolog: Fredian Lindström

Speciallärare: Cecilia Cederlund

Specialpedagog: Eva Gutenwik

Kontaktuppgifter hittar du på sidan "Kontakta Västerhejde skola".

Specialundervisningen på Västerhejde skola

Ansvarig för specialundervisningen på Västerhejde skola är speciallärare Cecilia Cederlund och specialpedagog Eva Gutenwik. De prioriterar sitt arbete kring elever som riskerar att inte nå kunskapskraven eller elever som behöver mer utmaning och stimulans. De gör bl. a. observationer, pedagogiska utredningar/kartläggningar, analyser och screenar eleverna på grupp- och individnivå i svenska och matematik.

Arbetet är riktat mot elevens inlärningskapacitet och kunskapsnivå. De arbetar med elever i intensivperioder, enskilt eller i olika gruppkonstellationer, utanför eller i klassrummet. Vid behov ger speciallärarna även handledning till lärarna inom matematik, svenska och engelska.

Ett komplement till skolans särskilda åtgärder för elever i behov av stöd finns Studion. Studion riktar sig till elever på mellanstadiet som en del av dagen är i behov av undervisning i ett mindre sammanhang. Johan Lindvall är ansvarig för undervisningen i studion.

Vision och verksamhetsidé

Vision

  • Att alla verksamheter i Västerhejde/Eskelhem skolområde är den naturliga mötesplats där elever, pedagoger, närsamhälle och företag samverkar och tar till vara på varandras möjligheter, kompetenser och resurser.
  • Att den pedagogiska verksamheten bedrivs med ett stort inflytande och ansvar från elever och föräldrar.
  • Att varje barn som lämnar oss skall ha goda kunskaper och stark självtillit, som tillsammans ger framtidstro och en förmåga att aktivt vara med och påverka framtiden.

Verksamhetsidé

  • Verksamheten ska skapa förutsättningar som gör att alla stimuleras till att ta eget ansvar och får möjlighet till utveckling och inflytande över sitt lärande i en inspirerande, utvecklande och trygg miljö.
  • Verksamheten ska ge möjligheter för barn och vuxna att använda sin fantasi, nyfikenhet och lust.
  • Arbetsplatsernas miljö och anda skall utstråla värme, glädje och trivsamhet.
  • Vi ska genom att satsa på pedagogiska möten och gemensam kompetensutveckling i de olika verksamheterna skapa en röd tråd i barnens utveckling och lärande.
  • All verksamhet ska genomsyras av ett kvalitéts- och helhetstänkande.
  • Vi ska inom alla verksamheter systematiskt arbeta med uppföljning och utvärdering.
  • Vi ska utveckla samarbetet med närsamhället genom att ta initiativ till samverkan och därigenom skapa mötesplatser för utveckling.

Så här arbetar vi på fritidshemmen

Fritidshemmets verksamhet bygger på den läroplan som finns för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr11 samt allmänna råd för fritidshem. Läroplanen samt allmänna råd finns att läsa på fritidshemmet.

Fritidshemmets uppdrag är att genom pedagogisk verksamhet komplettera skolan, erbjuda en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen.

Förutsättningar för att barnen skall uppleva fritiden som meningsfull är att verksamheten är:
Trygg, rolig och stimulerande där lek och skapande får stort utrymme.

Vi vill nå detta genom:

Trygghet

Tydligt ledarskap.
Vara en god vuxen förebild.
Daglig kommunikation med föräldrar.
Tillit till kamrater och vuxna.
Accepterar ingen form utav mobbing eller kränkningar. Lika behandlingsplan finns att läsa på fritidshemmet.

Lärande

Stimulera lusten att lära. Erbjuda en skapande och varierad verksamhet.
Successivt vidga och fördjupa barnens kunskaper.
Ta tillvara barnens nyfikenhet.
Lärande genom lek och aktivitet.
Erbjuda en aktiv och meningsfull verksamhet för att skapa mångsidighet, helhet och kontinuitet i barnens utveckling och lärande.
Social kompetens.

Ansvar

  • Delaktighet genom att hjälpa till med vardagssysslor ex vid mellanmål.
  • Barnen får lära sig att ta ansvar för fritidshemmets material samt personliga tillhörigheter. Ordning och reda. Ansvar för att de saker man tagit fram kommer tillbaka till sin rätta plats.
  • Lära sig ta ansvar för sitt eget handlande och behandla andra som man själv vill bli behandlad.
  • Lära sig att tänka miljövänligare och få insikt i hur vi arbetar på fritids med återvinning och Kompost.


Det är i leken barn får prova olika sociala roller och lägga grunden till sin identitet. För att leken ska utvecklas är det viktigt att barnen får tid för sin lek, lyhörda och tillåtande vuxna och bra lekmiljöer både inne och ute. Vår roll är att stödja, lyssna handleda och hjälpa barnen förstå lekens spelregler och att stimulera barnens fantasi genom lek och skapande.

Många olika lekmiljöer finns, både inomhus och utomhus. Vi har gångavstånd till en härlig skog där vi brukar grilla, tälja,och bygga koja. Vi har tillgång till gymnastikhallen. Vi har bra motorisk träning genom att cykla, klättra, spela bandy, fotboll, springa, hoppa, gunga och leka i sandlådan. Vid utelek, får eleverna känna på vädrets olika temperaturer och växlingar, regn, blåst, snö och sol.

Vi erbjuder musik i alla former och material såsom klossar, kappla stavar, bilar, dockor mm. Det finns utrymme för olika rollekar ex, frisör, leka affär mm. Fritidshemmer erbjuder skapande lek i form av målning, lera, pärlor. Vi erbjuder olika material som inbjuder till fritt skapande likaväl som styrd lek och aktivitet.

Kontakta Region Gotland

Västerhejde skola

Västerhejde Toftavägen 157

622 61 Västerhejde

Telefonnummer till skola/fritids:
Skattkistan/F-klass/Morgonfritids: 070-083 23 60
Åk 1 skola/fritids: 073-765 86 67
Åk 2 skola/fritids: 070-083 23 90
Åk 3 070-083 23 48
Åk 3-6 Fritids: 070-447 68 60
Åk 4 070-083 21 68
Åk 5 070-083 27 38
Åk 6 070-083 27 91

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00