Sök

Så här arbetar vi på Klinteskolan

På skolan arbetar vi efter devisen: stolta Klinteskolan - med kunskap och glädje - nu och framåt.

Skolans vision

Elever på Klinteskolan får i en kreativ och trygg miljö en tro på sig själva som gör att de lämnar grundskolan med stolthet och optimala kunskapsresultat efter var en och ens förutsättningar.

Verksamhetsmål (kort sikt)

De elever som går på Klinteskolan skall i en trygg miljö ha kunskapsresultat som ligger över medelsnittet på ön och gå på sommarlov med en känsla av stolthet över att ha gjort sitt bästa

  • Alla elever skall vara behöriga till gymnasiet
  • Alla elever i år 3 och 6 ska nå de nationella kunskapskraven

Verksamhetsmål (lång sikt)

Klinteskolan skall vara en skola med jämförbara kunskapsresultat bland de bästa på ön. Elevernas tro på sig själva och varandra är en självklarhet i den stolthetskultur som skapats.

  • Alla elever i år 9 ska nå minst betyget E i alla ämnen
  • Alla elever i år 3 och 6 skall nå de nationella kunskapskraven

Hur når vi detta?

Fokusområden:

  • Tydliga mål och kontinuerliga uppföljningar:
  • Tex: utvecklingssamtal, klasskonferenser, ämneslärarsamtal, rektorsintervjuer och alltid via schoolsoft

Stolthetsprofiler:

  • Gediget värdegrundsarbete med tydliga regler och tidiga insatser, kultur- och internationella satsningar
  • Innehåll i undervisningen
  • ”Vikten av läsförståelse”

Höga förväntningar – ett framgångsrikt förhållningssätt

Elevhälsa

Organisation

Elevhälsoteamet består av rektor/biträdande rektor, skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog och specialpedagoger.

Mål

Att arbeta förebyggande och hälsofrämjande samt att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.

Elevhälsoteamets uppgift är att kartlägga, utreda, åtgärda och följa upp alla eventuella särskilda behov eleven har för att nå läroplanens mål.

Arbetsuppgifter som ingår för all pedagogisk personal:

  • Identifiera och synliggöra särskilda behov som hindrar elever att nå kunskapsmålen genom att göra en pedagogisk kartläggning.
  • Utveckla verksamhetens undervisnings- och lärandemiljöer samt värdegrundsarbete.
  • Delta i arbetet med utforma och genomföra åtgärdsprogram och uppföljningar i samverkan med skola och hem.
  • Delta i arbetet med skolans utveckling och resursfördelning för att möta elevers skilda behov.

Anmälningar till elevhälsoteamet ska ha föregåtts av diskussion mellan lärare i arbetslag, elev, föräldrar och rektor.

Specifika arbetsuppgifter i elevhälsoteamet (EHT)

Skolsköterska

I skolsköterskans uppgifter ingår:

  • Förebyggande hälsofrämjande arbete.
  • Bistå med socialmedicinsk kompetens och verka för god fysisk, psykisk och social arbetsmiljö.
  • Mottagning för elever med enklare sjukvård, rådgivning och stödsamtal.
  • Genomföra hälsobesök och förebyggande hälsosamtal samt ge individuell medicinsk SYO.
  • Organisera och medverka vid skolläkarmottagning samt tillsammans med skolläkare ansvara för den medicinska delen av utredningar.
  • Utföra vaccinationer enligt socialstyrelsens nationella program.
  • Ansvara för att arbetet bedrivs enligt lagar och författningar under ledning av verksamhetsansvarig för den medicinska delen av elevhälsan (skolhälsovården) samt att med eget medicinskt yrkesansvar bedriva omvårdnads-/elevhälsoarbete.

Skolkurator

I skolkuratorns uppgifter ingår:

  • Skolkuratorn är skolans socionom som tillför social och psykosocial kompetens på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå.Skolkuratorns uppgift är att främja elevers lärande och utveckling samt stärka elever till ökad självkänsla, studiemotivation och goda kunskaper samt att arbeta för att eleverna har en god lärmiljö. I det skolsociala arbetet ingår att skapa möjlighet till förändring och utveckling utifrån en helhetssyn, både i det enskilda elevarbetet och i det övergripande förebyggande arbetet. Skolkuratorn främjar måluppfyllelsen genom samarbete och samverkan inom och utom organisationen.

Specialpedagog

I specialpedagogens uppgifter ingår:

  • Genomföra pedagogiska utredningar och analysera individers svårigheter på organisations- grupp- och individnivå.
    Genomföra läs- och skrivutredningar
  • Via åtgärdsprogram utveckla former för pedagogiska alternativ.
  • Vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för föräldrar, personal och andra berörda.
  • Genomföra utvärderingar.
  • Undervisning/handledning till elever utifrån deras specifika behov.
    Specialpedagogiska insatser till enskilda elever.

Skolpsykolog

I skolpsykologens uppgifter ingår:

  • Att arbeta förebyggande så att insatser kan sättas in i ett tidigt skede.
  • Handledning och konsultation till skolpersonal och föräldrar.
  • Krissamtal/utredande samtal med elever.
  • Tillsammans med pedagogen göra en kartläggning utifrån elevens behov.
  • Utreda elevens svårigheter t.ex. inlärningssvårigheter.
  • Kvalitativa bedömningar för placeringar i rätt skolform.

Skolledning

  • Samverka med skolpersonal och fatta de beslut som behövs utifrån dialog med elevhälsan.

Så här gör vi

När det via lärare, annan personal, elev eller vårdnadshavare framkommer att en elev inte når eller riskerar att inte nå målen skall detta anmälas till elevhälsoteam.

EHT-teamet utvärderar tillsammans med berörda individer eller självständigt den framkomna problematiken och beslutar därefter om åtgärder. Gången för ett elevärende ser ut som följer:

  • Anmälan till EHT
  • Kartläggning av problematiken
  • EHT-teamet beslutar om eventuella åtgärder utifrån ovanstående kartläggning.

Åtgärderna kan tex vara:

  1. Fortsatt utredning ur pedagogiskt, psykologiskt, medicinskt eller socialt perspektiv (se bif fil)
  2. Upprättande av åtgärdsprogram (se bif fil) Denna skall alltid vara underskriven av rektor eller på delegation av biträdande rektor undantaget åtgärder som inte får delegeras enligt skollagen.
  3. Om beslut fattas av EHT att inget behov av särskilt stöd föreligger kan andra typer åtgärder eller överenskommelser beslutas/ingås.
  4. Fördjupad extern utredning ur pedagogiskt, psykologiskt, medicinskt eller socialt perspektiv.

Utvärdering och uppföljning av beslutade åtgärder och överenskommelser. Dessa ska alltid vara tidssatta.

Kontakta Region Gotland

Klinteskolan

Skolgatan 3

623 77 Klintehamn

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
7 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt