Sök

Dagvatten

Dagvatten är tillfälligt förekommande, avrinnande vatten på markytan eller på en byggnation. Det är exempelvis regn, smältvatten och tillfälligt framträngande grundvatten. Dagvatten i bebyggd miljö fångas normalt upp av särskilda dagvattenbrunnar och leds vidare via ledningar. Öppen avledning (dike) blir allt vanligare.

Dagvatten leds ofta direkt till recipienter (alltså mottagare; kan vara hav, sjö, bäck etcetera). Men det har blivit allt vanligare för vägdagvatten från större vägar att först renas i exempelvis dagvattendammar. Genom lokal infiltration, exempelvis genom att leda takavvattning via stuprör och ut på egen tomt eller fastighet, kan dagvatten även bli grundvatten. Fram till 1950-talet gick dagvatten normalt i kombinerade system tillsammans med spillvatten (avloppsvatten). Därefter har normalt separerade system byggts.

Region Gotland arbetar med att se över vår hantering av dagvatten. Det innebär t.ex. en kontroll att byggnader och markytor är korrekt anslutna till dagvattennätet.

Dagvattenavgift

Dagvattenavgiften består av två delar. En del för fastigheten och en del för gata. Avgiften för gata är en solidarisk avgift som alla betalar. Den avser underhållet av ledningar och omhändertagandet av allt vatten som faller på Gotlands gator. Den fasta brukningsavgiften för fastighet kan man slippa att betala om man kan påvisa att man själv tar hand om dagvattnet på tomten.

Dagvatten till VA-installation

Intresset för att använda regnvatten eller annat externt vatten för att spola toaletter samt andra innovativa vattenbesparande lösningar har ökat. Det går bra för Region Gotlands vatten- och avloppsabonnenter att göra ändringar som att exempelvis spola vattenklosetten med regnvatten eller annat externt vatten istället för dricksvatten.

Hantering av ditt dagvatten

  • Hur minimerar du riskerna för översvämning?
  • Vilket ansvar har du som fastighetsägare?
  • Praktiska tips och råd.

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 07.00–17.00

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst.

Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
28 mars 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt