Sök

Kopparsviksbron

Snart får Visby kanske ett nytt landmärke i form av den upplysta roströda gångbron från kryssningskajen tvärs över Färjeleden till Kopparviksgatan. Den nya bron som mynnar ut i en utsiktsplats mot havet ska stå färdig under 2025.

Dagsbild entré, Kopparsviksbron

Förslag till en permanent lösning på passage från kryssningskajen har hanterats tidigare vid olika tillfällen. Det nuvarande förslaget till utformning med utsiktsplats som presenterades våren 2023 skapar en säker trafiksituation och är en kostnadseffektiv lösning, och blir dessutom en plats tillgänglig för både besökare och gotlänningar.

En säker passage mellan kryssningskajen och södra Visby

En gångbro behövs för att hantera en säker passage för de runt hundra tusen kryssningsresenärer som årligen kliver av färjan i Visby. För att inte störa linjetrafikens tidtabell och med det all frakttrafik i samband med ankomst och avgång kommer de som promenerar nu tryggt kunna ta den nya gångbron över Färjeleden och vidare upp på Kopparsviksgatan.

Under högsäsong passerar över åttahundra bilar i timmen Färjeleden i samband med färjornas ankomst och avgång, vilket kräver planskildhet och utesluter möjligheten att hantera övergång med trafikljus.

Gångbro med vacker utsiktsplats över havet

Gångbron byggs främst i väderbeständigt stål, så kallat cortén-stål, och med bropelare av både stål och betong. Trafikverket kräver sex meter fri höjd över vägbanan, och tillgänglighetskravet på lutning gör att den bärande konstruktionen behöver vara själva sidorna på gångbron. Därför består den av en fackverkskonstruktion som används för att nå kraven på tillgänglighet, och den tillgodoser samtidigt trafikverkets krav om fri höjd över vägbanan.

Längst ut mot havet öppnar bron upp sig i en utsiktsplats som kommer vara tillgänglig för allmänheten.

– Att leverera en säker passage över Färjeleden är något vi självklart måste göra, men med den här lösningen blir det inte bara en praktisk passage utan även en plats att uppleva. Genom att satsa på en utsiktsplats vid detta unika läge hoppas vi kunna locka både gotlänningar och besökare att njuta av solnedgången och bjuda på en utsikt som sträcker sig från Högklint i söder mot norra delen av inre hamnen. En plats som idag annars inte är tillgänglig, säger Mariette Nicander, ordförande för tekniska nämnden.

     

     

Planerad byggstart under 2024

Gångbron som blir cirka 200 meter lång beräknas stå färdig när de första kryssningsgästerna anländer 2025.

– Det här är ett projekt som pågått väldigt länge där flera olika lösningar diskuterats genom åren. Sedan i våras när vi tog ett omtag så är jag väldigt nöjd med hur processen fortlöpt så här långt.

– Det har varit ett fantastiskt kul projekt som jag tror kommer bli väldigt bra i slutändan där alla inblandade, såväl internt på regionen, som externa parter bidragit med ett bra samarbete. Mycket kan fortfarande hända, men vi håller just nu på med projekteringen och går allt enligt planerna kommer byggstart att bli redan under 2024, säger Martin Jonsson, projektledare på Region Gotland.

Frågor och svar om Kopparsviksbron

Skälet till en planskild passage är inte av trafiksäkerhetsskäl. Skälet är att man i kapacitetsberäkningen för hamnrondellen såg att rondellen klarade all trafik från kryssningskajen och även den utökade linjetrafiken. Det som totalt stoppade upp trafiken var om det kom många gående i cirkulationen. Lastning och lossning av linjefärjorna skulle då försenas med risk för stora störningar i linjefärjornas tidtabell med risk för viten.

Med anledning av det godtog Trafikverket inte gående från kryssningskajen i samma plan som trafiken från linjefärjorna. Ett eventuellt övergångsställe löser inte det problemet, snarare förvärrar situationen.

Det östra brofästet ansluter till Kopparsviksgatan nära Langska huset, och mot Visby promenerar du genom palissaderna. I framtiden kan du även använda Trafikverkets nya gång- och cykelbana utmed landsidan på Färjeleden.

– Att bygga i fackverkskonstruktion är det mest kostnadseffektiva sättet att möta de krav som en gångbro på 200 meters längd ställer. Det passar väl in i den industriella miljö som en hamn med mycket trafik, oljedepåer mm utgör. Detsamma gäller valet av corténstål, som är väderbeständigt, tål den tuffa miljön vid havet och kräver minimalt underhåll över tid. Samtidigt bryter det av mot den befintliga, ganska kalla gråskala, som hamnområdet består av idag och tillför lite värme i sin design med den roströda kulören, säger Sebastian Stein, VD Gravity Group och arkitekt i projektet.

Cirka nio meter vid sin högsta punkt. Sex meter i fri höjd över Färjeleden.

Budget för projektet är 60 miljoner kronor.

Våren 2025 enligt nuvarande tidplan.

Tekniska nämnden är det beslutande organet.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00