Varje kommun ska enligt lag ha en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd. Sedan 1 januari 2007 har Region Gotland en överförmyndarnämnd. Nämnden består av tre ledamöter med tre ersättare och väljs av regionfullmäktige.
Överförmyndarnämnden och kansliets arbete granskas av Länsstyrelsen i Stockholm.
Överförmyndarnämndens kansli
Kansliet är överförmyndarnämndens administrativa, beredande och verkställande organisation och har som uppgift att, som företrädare för nämnden:
- Utreda behov av godmanskap, förvaltarskap och medförmyndaruppdrag
- Föreslå tingsrätten personer för god man- och förvaltarskap
- Kontrollera hur gode män och förvaltare sköter sina uppdrag
- Besluta om arvoden och ersättningar till gode män och förvaltare
- Granska föräldrars förvaltning av barns tillgångar/fast egendom
- Granska arvskiften då omyndiga eller personer med god man eller förvaltare är arvtagare
- Utse god man för ensamkommande barn
- Utfärda förvaltarfrihetsbevis