Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content
Stäng rutan
Stäng rutan

Ring till TeleTal 020-22 11 44

TeleTal är tillgängligt för alla i landet som har tal-, röst och språksvårigheter. Samtalet är kostnadsfritt.

Information om tillgänglighet » Stäng rutan

Kontakt

Kundtjänst

E-post privata ärenden: kundtjanst.bygglov@gotland.se

E-post företag/flerbostadshus: kundtjanst.bygglovforetag@gotland.se

Telefon:  0498-26 90 00, knappval 2. Tryck 1 för privata ärenden, tryck 2 för ärenden som rör företag/flerbostadshus

Telefontid: Måndag-fredag klockan 09.00-11.30. 

Från och med måndagen den 24 juni till och med fredagen den 16 augusti är kundtjänsterna öppna klockan 09.00-11.00.
 

Öppettider för besök

Visby
Besöksadress: Visborgsallén 19, Visby
Måndagar och torsdagar klockan 09.00-10.00

Hemse
Besöksadress: Kommunhuset, Storgatan 58, Hemse
Onsdagar och fredagar klockan 10.00-12.00

Observera! Hemsekontoret är semesterstängt från och med måndagen den 8 juli till och med fredagen den 2 augusti.

Region Gotland
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter

Kundtjänst

E-post privata ärenden: kundtjanst.bygglov@gotland.se
E-post företag/flerbostadshus: kundtjanst.bygglovforetag@gotland.se

Telefon: 0498-26 90 00, knappval 2.
Tryck 1 för privata ärenden, tryck 2 för ärenden som rör företag/flerbostadshus
Telefontid: Måndag-fredag klockan 09.00-11.30 
 
Från och med måndagen den 24 juni till och med fredagen den 16 augusti är kundtjänsterna öppna klockan 09.00-11.00.

Gör precis som nu - använd vår webb. Vi utvecklar den kontinuerligt!

Har du ett ärende?

Ha alltid ditt ärendenummer framme när du tar kontakt.
 

Observera att byggnadsnämnden upphörde vid årsskiftet och ersattes av Miljö- och byggnämnden. Ditt ärende kommer därför att få ett nytt ärendenummer om det är ett pågående ärende som inkom före 2019. En koppling till det äldre ärendenumret kommer dock att sparas, så att vi kan söka på det också. Du behöver inte göra något och detta påverkar inte ärendets hantering i övrigt.

När ditt ärende inkommit bedömer vi om det är färdigt för handläggning. Om någon handling saknas i ärendet skickar vi ut en kompletteringsbegäran där du uppmanas att inkomma med kompletteringar inom en viss tid. Observera att vi inte skickar ut någon påminnelse. Om handlingarna inte inkommer, riskerar ditt ärende att bli avvisat eller att avgöras i befintligt skick. Detta kommer att medföra en kostnad enligt gällande taxa.

Besök gärna vår kundmottagning!

Visby
Besöksadress: Visborgsallén 19, Visby
Måndagar och torsdagar klockan 09.00-10.00

Hemse
Besöksadress: Kommunhuset, Storgatan 58, Hemse
Onsdagar och fredagar klockan 10.00-12.00

Observera! Hemsekontoret är semesterstängt från och med måndagen den 8 juli till och med fredagen den 2 augusti.

Vill du ansöka?

Ansök via e-tjänst:
 
Ansökan och handlingar kan även skickas till:
Region Gotland
Miljö- och byggnämnden
621 81 Visby
 
Observera följande: Inom tre veckor från inlämnad bygglovsansökan kommer du att få ett meddelande från oss. Om du inte hört av oss inom tre veckor, vänligen kontrollera att du inte har fått e-post som råkat hamna i skräpkorgen. Kontakta kundtjänst om du inte har mottagit något meddelande från oss.
 
Kompletterande handlingar i ärenden kan skickas in via e-post till:
 
Glöm inte att ange ditt ärendenummer!

Vill du komma i kontakt med handläggare eller inspektör?

  • Har du ett ärende? Skicka e-post direkt till handläggare eller inspektör och en kopia till registrator-mbn@gotland.se. Tänk på att det kan finnas flera med samma namn inom Region Gotland och säkerställ att du anger rätt e-postadress. Ange alltid ärendenummer i rubriken.
  • Kontakta kundtjänst, via e-post eller telefon, och be om att bli uppringd av handläggare alternativt inspektör. I vissa fall kan du få hjälp redan i kundtjänst. Ange alltid ärendenummer.

Vill du beställa handlingar?

Om du vill beställa handlingar från bygglovsärenden, kontakta kundtjänst via e-post:  kundtjanst.bygglov@gotland.se (privata ärenden) eller kundtjanst.bygglovforetag@gotland.se (företag/flerbostadshus).

Du kan också kontakta oss på telefon 0498-26 90 00, knappval 2. Tryck 1 för privata ärenden, tryck 2 för ärenden som rör företag/flerbostadshus.

Observera att du behöver vara ute i god tid med din beställning, då det kan vara svårt att leverera handlingarna direkt. Kundtjänst avgör vid inkommen beställning vem som ska ta fram handlingarna och återkommer därefter till dig.

Varför denna modell för att kontakta oss?

Enheten har sedan flera år tillbaka en stor ärendekö som successivt minskas, även om vi ännu inte är i mål. För att lyckas ännu bättre behöver vi lägga så mycket arbetstid som möjligt på handläggning, inspektion, tillsyn, viss rekrytering, utveckling av webbinformation samt de administrativa uppgifter som följer med myndighetsutövningen. Vår ambition är att förbättra arbetet långsiktigt och hållbart. Att arbeta rättssäkert och likvärdigt med en god kvalité är också centralt för oss.
 
Vi kommer efter hand att öka och förbättra tillgängligheten för våra kunder. Dina synpunkter är viktiga för oss. Tryck gärna på sidansvariges namn längst ner på sidan och skicka ett meddelande med ditt förslag på förbättringar. Tack för hjälpen!

Hitta direkt

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På www.gotland.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?