Handläggningsprocessen
När vi har fått in en komplett ansökan och ansökningsavgiften är betald påbörjar vi handläggningen.
Olika typer av tillstånd har olika lång handläggningstid beroende på hur mycket arbete som utredningen kräver.
Bilden nedan ger en översyn över hur handläggningen går till vid en vanlig ansökan.

Lämpligheten prövas
Polisen yttrar sig om den sökandes lämplighet, och eventuella hinder av ordningskaraktär för den sökta verksamheten, exempelvis störningar för närboende eller trafik. Polisen tar också ställning till serveringstiden.
Skatteverket yttrar sig om den sökande/bolaget har betalat sina skatter och avgifter samt om företaget är moms- och arbetsgivarregistrerat.
Kronofogdemyndigheten kontrollerar att den sökande inte har några betalningsanmärkningar.
Serveringsstället och lokalerna prövas också
Räddningstjänsten yttrar sig kring huruvida serveringsstället uppfyller de krav som lagen ställer om skydd mot olyckor. Räddningstjänsten beslutar också om hur många personer som får vistas i lokalen.
När alla remissyttranden har kommit in bereder handläggaren ärendet. Om något remissyttrande innehåller uppgifter som kan medföra avslag på ansökan, ges sökande en möjlighet att bemöta uppgifterna.
Handläggningen kan också kräva att handläggaren gör ett besök på serveringsstället.
Personuppgifterna lagras
De personuppgifter som lämnas i samband med ansökan kan behöva lagras hos Region Gotland på legala grunder. För att veta närmare om hur Region Gotland behandlar personuppgifter se www.gotland.se/personuppgifter där det även finns anvisningar om hur du kan ta del av dina personuppgifter.
Handläggningstider
Det är olika handläggningstider för olika typer av serveringstillstånd. Vill du ansöka om tillfälligt tillstånd för utökad serveringstid, utökad serveringsyta och liknande behöver vi ha in ansökan minst fyra veckor innan du önskar påbörja serveringen. Detta då dessa typer av tillstånd kräver att vi skickar ut ansökan på remiss till Polismyndigheten och ibland även till miljö- och hälsoskyddsnämnden.