Kontakt
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81 Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter
Frågor och svar (FAQ)
Finns det tillgång till tvättstuga?
Det finns Visby, Klinte, Slite och i Herrviks hamn.
Vad kostar en kajplats?
Det beror på hur stor båten är och i vilken hamn man har sin plats. Sök under rubriken taxor och bestämmelser på vår hemsida för att läsa mera.
Jag vill ställa mig i kö till båtplats. Vart vänder jag mig?
Kontakta repsektive hamnfogde för att bli uppsatt i kön.
Finns det någon ledig plats?
Det beror på båtens storlek (längd, bredd och djupgående). Kontakta hamnavdelningen på 0498-26 90 00.
Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?
Efter tio dagar skickas det ut en påminnelse. Betalar man inte den kommer det att påföras eventuella ränte- och inkassoavgifter.
Vem får använda servicehusen?
Dessa är endast till för våra kunder.
Var köper jag korten till servicehusen?
Man köper dom hos Visby Gästhamn
www.visbygasthamn.se
I Klinte köper man kortet av Klinte båtklubb.
I hamnarna Rone och Vändburg används dock femkronorsmynt till duscharna.
Var kan jag tömma min båt på latrin?
Det kan man göra i Visby, Lickershamn, Fårösund, Slite, Herrvik, Rone, Burgsvik och Klinte.
Var kan jag tanka min båt?
Man kan tanka i Visby och i Fårösunds marina.
Finns det tillgång till el?
Det finns tillgång till el på ett flertal ställen. Kontakta hamnavdelningen på 0498-26 90 00.
Var har Region Gotland båt- och uppläggningsplatser?
Region Gotland hyr ut cirka 380 fritidsbåtplatser vid elva olika hamnanläggningar. Det är dock inte säkert att det finns uppläggningsplatser i anslutning till båtplats.
Jag har kontrakt i en av era hamnar. Vad gäller för de sju dygnen som man får ligga i annan Regional hamn?
I Visby är det i Slottshamnen man får ligga. Inte i gästhamnen. Hyresgäst, som erlagt avgift enligt kontrakt, äger mot uppvisande av kvitto rätt att utan avgift besöka övriga, av tekniska nämnden förvaltade hamnar, enligt hamntaxan, kap 3, under högst sju dygn, totlat för samtliga hamnar per säsong. Anvisning av plats sker genom hamnavdelningen.
Var finns det mastkran?
Det finns i Visbys slottshamn, Kappelshamn, Lännahamnen, Slite, Rone, Burgsvik och Klinte.
Hur får jag kontakt med hamnen om något akut hänt utanför ordinarie arbetstid?
Man ringer till vår beredskap på telefon 0498- 26 99 16.
Jag vill boka plats i Visby gästhamn. Vart vänder jag mig?
Man kontaktar Visby Gästhamn på telefon 0498-21 51 90 eller via deras hemsida www.visbygasthamn.se eller skicka ett e-post meddelande till: info@visbygasthamn.se
Hur skall jag sortera mitt avfall?
Farligt avfall, förpackningar för glas och metall sorterar ni ur i särskilda kärl sedan går det andra som brännbart avfall och sorteras i eget kärl.
Får man bada i hamnarna?
Nej badförbjud i samtliga hamnar råder.
Behövs det tillstånd för att dykundersöka min båt som ligger i hamnen?
Ja det krävs från hamnavdlningen.
Måste jag anmäla till Visby hamn att jag skall passera in till hamnen pga. den täta färjetrafiken?
Nej det behövs inte. Men man skall ha koll på färjetrafikens av- och ankomsttider samt att iakttaga gott sjömanskap.
Jag vill säga upp min plats. Hur går jag till väga?
Ni kan säga upp ert kontrakt via våra e-tjänster, man behöver e-legitimation eller mobilt bank-id. Har ni inte tillgång till det skriver ni ett brev och talar om i vilken hamn ni har er plats i samt vilket nummer er plats har och skickar det till oss på adressen: Region Gotland Teknikförvaltningen Hamnavdelningen Färjeleden 2 621 57 Visby.
Glöm inte att underteckna er uppsägning.