BUN fastställer följande styrkort 2008-2010 för nämndens ansvarsområde beträffande Verksamhetsidé, Strategier och Framgångsfaktorer för de fem perspektiven.
VERKSAMHETSIDÉ
Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för att barn, ungdomar och vuxenstuderande på Gotland ges en nationellt likvärdig utbildnings- och omsorgsverksamhet som vilar på demokratiska värderingar.
Som huvudman, utifrån en tilldelad ekonomisk ram, fördelar Barn- och utbildningsnämnden resurser och skapar förutsättningar som möjliggör att de nationella kraven följs och de nationella och lokala målen nås inom den kommunala förskoleverksamheten, skolbarnsomsorgen, grundskolan, gymnasieskolan, särskolan, kulturskolan och vuxenutbildningen.
Uppdraget till verksamheterna är att ge kunskaper och färdigheter i livslångt lärande, samt i dialog med hemmen, främja barns och ungdomars utveckling till trygga, harmoniska och ansvarskännande människor och samhällsmedborgare. Barn och elever med särskilda behov har rätt till särskilt stöd.
Verksamheten skall genomsyras av en hälsofrämjande skola och att Gotland är en ekokommun.
STRATEGIER
· Tillämpa kriterierna angående framgångsrika skolor i SOU 2004:116 (se bilaga) och tydligt arbeta mot läroplanens mål
· Genomföra och följa upp påbörjat förändringsarbete i Skola Gotland 2008->
· Stark resultatinriktning, tydliga mål och kunskapskrav. Tydlig redovisning av resultat. · Ökat fokus på arbetsro och trygghet, ordning och reda
· Effektiva och beslutsmässiga skolledare, engagerad och kompetent lärarkår
· Ökad kvalitet och valfrihet genom konkurrensutsättning, privatisering och alternativa kommunala driftsformer
Brukare/Kunder
Mål:”Brukarna/kunderna får tjänster av god kvalitet, känner sig delaktiga och blir respektfullt bemötta”
Framgångsfaktorer
1. Barn, elever, föräldrar och vuxenstuderande möts av professionella medarbetare, de är delaktiga och har inflytande på verksamheten samt har god kännedom om skolans uppdrag, mål, resultat och värdegrund
2. Stark fokusering på elevernas behov och förutsättningar samt deras arbete och motivation.
3. Stora förväntningar på eleverna
4. Utveckla Kulturskolan
Ekonomi
Mål:”Ekonomin är uthållig och i balans ur ett generationsperspektiv”
Framgångsfaktorer
1. God hushållning med resurser på alla nivåer. Alla beslut baseras på kunskap om de ekonomiska konsekvenserna.
2. Långsiktig ekonomisk planering med beredskap till förändringar
3. Bra ekonomisk styrning och uppföljning av det ekonomiska resultatet
4. Öppet och transparent resursfördelningssystem på alla nivåer.
Medarbetare/Ledare
Mål:”Gotlands kommun är en attraktiv arbetsgivare och för en god personalpolitik”
Framgångsfaktorer
1. Tydligt ledarskap på alla nivåer med delaktighet och inflytande för personalen
2. God arbetsmiljö, bra arbetsvillkor och jämställda arbetsplatser
3. Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov.
4. Individuella och resultatbaserade löner
Processer
Mål:”Kommunen har samverkande processer och bedriver ett kontinuerligt förbättringsarbete”
Framgångsfaktorer
1. Stark resultatorientering med uppföljning och utvärdering av läroplan och lokala mål.
2. Ledare och medarbetare agerar efter och tillämpar skolans värdegrund
3. Arbetssätt i skolor och förskolor som möjliggör tidig upptäckt av barns och elevers behov, både särskilt stöd och utmaningar
4. Arbetsro och trygghet, ordning och reda. Nolltolerans mot mobbning
5. Fungerande överlämningar och samverkan med andra skolformer och förvaltningar.
Samhälle
Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inom regional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka här.”
Framgångsfaktorer
1. Skolor och förskolor med gott rykte som erbjuder utbildning med hög kvalitet i ett nationellt perspektiv
2. Kommunicera skolans uppdrag, framtida inriktning och resultat till brukare och medborgare
3. Höja utbildningsnivån på Gotland
4. Utveckla samarbetet med arbetslivet
Yrkande:
Ledamoten Eric Martell yrkade med stöd Nils Jakobsson (s), Jenny Alvås (s),Hanna Nyman (s), Aino Friberg Hansson (s) samt Brittis Benzler (v) av att styrkortet skulle ges följande lydelse:
VERKSAMHETSIDÉ:
Tillägg:
Verksamheten genomsyras av ett hälsofrämjande arbetssätt och att Gotland är en
Ekokommun.
STRATEGI.
Nytt förslag:
· Arbeta tydligt mot läroplanens mål
· Ökat fokus på det enskilda barnet/elevens behov
· Ökat fokus på trygghet och arbetsro
· Genomföra och följa upp påbörjat förändringsarbete ”Skola Gotland 2008”
· Arbeta enligt kriterierna för framgångsrika skolor
· Minska antalet barn i förskolans barngrupper
· Utveckla kulturen i skolan
Framgångsfaktorer
Brukare/Kunder
Ändringsförslag:
P3 Höga förväntningar på eleverna
P4 Utgår
Ekonomi
Ändringsförslag:
P1 Beslut som baseras på kunskap om de ekonomiska konsekvenserna
P3 Ekonomisk styrning och uppföljning av det ekonomiska resultatet
Medarbetare/Ledare
Ändringsförslag:
P1 Tydligt ledarskap på alla nivåer med delaktighet och inflytande för personalen
P4 Individuella och jämställda löner
Processer
Ändringsförslag:
P1 Uppföljning och utvärdering av nationella och lokala mål
P2 Utgår
P4 Trygghet och arbetsro. Nolltolerans mot mobbning
P5 Fungerande överlämningar inom linjen. Fungerande samverkan med andra
förvaltningar
Samhälle
Ändringsförslag:
P1 Skolor och förskolor som erbjuder utbildning med hög kvalitet i ett nationellt
perspektiv
P3 Höjd utbildningsnivå på Gotland
P5 Hälsofrämjande arbetssätt (ny).
Reservation:
Mot majoritetens beslut reserverade sig: Eric Martell (s), Nils Jakobsson (s), Jenny Alvås (s), Hanna Nyman (s), Aino Friberg Hansson (s) samt Brittis Benzler (v) till förmån för det egna yrkandet.
2. Förvaltningen ges i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag till Styrtal och Uppföljningsmetoder för de olika perspektiven.