Vägverket har nu genomfört en utredning om ett förslag till införande av en regel om sänkt hastighet till 30 km/tim i samband med passagerares av- eller påstigning samt en försöksverksamhet i ett antal kommuner för att säkra förslaget juridiskt, ekonomiskt och praktiskt.
Vägverket föreslår sänkt hastighet till 30 km/tim vid busshållplats i samband med av- och påstigning. Den nya regeln ska testas i fem kommuner under år 2006 och om försöken faller väl ut kommer regeln att införas i hela landet år 2007. Barn- och utbildningsförvaltningen hade anmält intresse att delta i försöket vad avser skyltning av fordon. De fem kommunerna som utvalts att delta i försöket är Luleå, Örnsköldsvik, Gotland, Kristianstad och Linköping, som valts bland över 100 sökande kommuner e fter samråd med Sveriges Kommuner och Landsting, Svenska Lokaltrafikföreningen och Bussbranschens Riksförbund.
Barn- och utbildningsnämnden beslöt att ställa sig bakom inriktningen i försöket enligt angivna förutsättningar och uppdrog åt Eric Martell och Per Westholm att fullfölja överläggningarna med Vägverket. (BUN § 2005/76).
---
Vägverkets och Gotlands kommuns projektgrupp hade föreslagit att försöket på Gotland genomförs som en informationskampanj i samarbete mellan Vägverket och Gotlands kommun. Kampanjen gäller en ”rekommenderad” hastighetsbegränsning till 30 km/tim när ett upphinnande eller mötande fordon passerar ett fordon med aktiverad, blinkande skolskjutsskylt. Kampanjens budskap är ”På Gotland är vi rädda om våra barn. Därför kör vi 30 km/tim när vi passerar en skolskjuts”. Denna aktivitet genomförs med start vid höstterminen 2006. Vägverket hade utarbetat ett avtal mellan Vägverket och Gotlands kommun i ärendet.