Ett syfte med samordningen var att rektor lättare ska kunna samordna personal och integrera de båda verksamheterna, eftersom de barn som är inskrivna i förskoleklass och grundskola är oftast även inskrivna på fritidshemmet. I nuvarande beräkningsmodell till fritidshemmen utgår man från volymtimmar, det vill säga 19,5 timmar = ett heltidsbarn = ett á-pris. Elevbidragets beräkningsmodell utgår från antal elever. En arbetsgrupp vid ekonomiavdelningen har genomfört utredningen i samarbete med fem av grundskolans rektorer.
Barn- och utbildningsnämnden beslöt vid sitt sammanträde 2005-06-08 att bibehålla det hittillsvarande fördelningssystemet för elevbidrag till fritidshem. Förvaltningen gavs samtidigt i uppdrag att se över skolbarnsomsorgen för särskoleelever och återkomma med ev förslag till förbättringar.
Tf särskolechef Håkan Edlund föreslår i skrivelse 2005-10-21 att elevpengen till särskolans elever i skolbarnsomsorg förstärks. I skrivelsen föreslås också fördelning av vissa ansvarsfrågor mellan särskolan och grundskolans.
Arbetsutskottet gav vid sitt sammanträde 2005-11-02 f örvaltningen i uppdrag att till BUN 2005-11-16 komplettera ärendet på vissa punkter.
2. Frågan om elevpeng för särskolans övriga elever i skolbarnsomsorg skall behandlas i samband med budget 2007 och flerårsplan 2007-2011 (mars 2006)
3. BUN anför inga erinringar mot föreslagen ansvarsfördelning mellan särskola och grundskola