Via den nya chatten kan du göra ett inlägg eller ställa en fråga. Du får då omgående kontakt med en medarbetare på Region Gotlands kundtjänst. Det handlar med andra ord inte om en så kallad chattbot med automatgenererade svar utan kundstjänstemedarbetarna kommunicerar med dig direkt.
– Det blir lättare för våra medborgare med ännu ett sätt att kontakta oss på, det är verkligen att dra nytta av digitaliseringens kraft. Vi är glada att vara först ut här på regionen med det här alternativet, säger Camilla Sandelin, enhetschef för kundtjänst vid teknikförvaltningen.
Du hittar chatten längst ner till höger på sidorna som rör de aktuella verksamheterna här på gotland.se. Klicka på ”chatta med oss” så får du upp en större ruta för att ställa din fråga. Där hittar du även information om andra kontaktvägar för att nå kundtjänst.
Chatten är öppen helgfria vardagar 07.00–17:00.
Värt att känna till när du tar kontakt med Region Gotland via chatten:
- Kundtjänstmedarbetarna svarar på enklare frågor kring bygglov, avfall och återvinning, gator och parkeringar, kommunalt vatten och avlopp, kollektivtrafik samt skolskjuts
- I chattrutan ombeds du att fylla i ditt namn och e-postadress för att medarbetarna på kundtjänst ska kunna följa upp ditt ärende
- Undvik att nämna känsliga personuppgifter