Om din fastighet är ansluten till den allmänna VA-anläggningen ska du som fastighetsägare anmäla varje förändring av betydelse som du utför på fastigheten. Som betydande förändring räknas till exempel: nytt badrum, inkoppling gäststuga eller omläggning av befintliga ledningar på fastigheten. Är du osäker på om du behöver anmäla förändringen så tar du kontakt med VA-avdelningen.
Ändringsanmälan är kostnadsfri.
- Ändringsanmälan skickas in av fastighetsägaren.
- När ändringsanmälan är godkänd kan fastighetsägaren påbörja ombyggnationen.
Att tänka på!
- Anmälan Bygglovsbefriad åtgärd ska, om ombyggnationen kräver det, skickas in till Miljö- och byggnadsnämnden. Kontakta Miljö- och byggnadsnämnden för att kontrollera vad som gäller för din ombyggnation. Ansvarig rörinstallatör ska anges på anmälan, beslut om kontrollplan ska ha utfärdats innan VA-arbetet får påbörjas.
- VA-ritning ska skickas in till Miljö- och byggnadsnämnden. VA-ritningen ska innefatta omfattningen av installationen och en höjdsatt situationsplan.
Arbetet med VA-installation får inte påbörjas innan samtliga blanketter är inlämnade och godkända.
Vem får ansluta en fastighet till den allmänna anläggningen?
För att få ansluta en fastighet till den allmänna VA-anläggningen ska entreprenören, för rörinstallation och markarbete, vara godkänd av Region Gotland. Lista på godkända entreprenörer finns hos teknikförvaltningen.
Region Gotland gör stickprovskontroll av VA-installationen på fastigheter som ansluter till kommunalt vatten och/eller spillvatten.
Att påbörja nyttjande av den allmänna VA-anläggningen innan vattenmätare monterats, är att se som stöld och därmed straffbart.