Region Gotland
Reception och regionupplysning
Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Lämna dina synpunkter
Affischer som kommer att sättas upp under coronakampanjen

Region Gotlands sommarsatsning – coronakampanjer i alla kanaler

Publicerad 2021-06-10 08:12

Tusentals personer förväntas resa till och från Gotland i sommar. Bokningstrycket är högt och i år planeras också 130 stycken kryssningsanlöp. För att hjälpa besökare och bofasta att göra rätt släpper Region Gotland en rad kampanjer.

Under pandemin har Region Gotland kontinuerligt informerat deltidsboende och bofasta om corona- och vaccinationsläget på ön. Regionens hemsida gotland.se/corona uppdateras dagligen med de senaste nyheterna.
 
– Men besökare följer nödvändigtvis inte regionens digitala kommunikationskanaler och då behövs även affischering, eller till exempel covidriddare som var ett uppskattat inslag förra året, säger Lotta Lutteman, kommunikationschef på Region Gotland.
 
Region Gotlands rödsvarta manér börjar bli bekant för många och ett av budskapen lyder ”Ledig? Härligt. Men tänk på att coronaviruset inte tar semester” och kommer att sättas upp i busskurer. 
 
– Vi har också producerat mycket nedladdningsbart material som butiksägare eller medborgare kan skriva ut och sätta upp, säger Lotta Lutteman.
 
Allt finns samlat i Region Gotlands nya mediabank, länk finns även på www.gotland.se/informationsmaterial. Vi kommer kontinuerligt fylla på med nytt material så gå gärna in där och titta.
 
På färjans monitorer och i sociala medier rullar kampanjen ’Håll i, håll ut, håll Gotland igång’ som har skapats under gemensam flagg med länsstyrelsen, Gotlands förenade besöksnäring, Visby Centrum och polisen. Budskapen handlar om att vi tillsammans kan hålla igång Gotlands alla verksamheter och våra sociala liv om vi följer rekommendationerna över tid.
 
– Vi har genomfört ett stort antal gemensamma kommunikationskampanjer, där vi bland annat tagit hjälp av gotländska ambassadörer i syfte att påminna om vikten av att följa råd och rekommendationer, säger Thomas Zielinski, kommunikationschef på länsstyrelsen. 
 
www.lansstyrelsen.se/gotland finns viktig information om pandemilagen och vad som gäller för dig som privatperson och verksamhetsutövare på Gotland. 
 
För att tydliggöra att restriktionerna gäller även efter vaccinering, inleds i dagarna en digital fotokampanj med budskapet ”Vaccinerad, varsam och vettig”. Med kampanjen vill Region Gotland belysa vikten av att fortsätta hålla avstånd trots vaccin.
 
Nytt för i år är också så kallade sommarvärdar - ett samarbete mellan Region Gotland och näringslivsorganisationerna. Sommarvärdarna kommer att finnas utplacerade där det finns risk för trängsel och köbildning, till exempel vid hotell i samband med incheckning. Alla sommarvärdar får en utbildning i bemötande och restriktioner.
 
– Vi är många myndigheter och organisationer som har i uppdrag att ta ansvar för kommunikationsinsatserna riktade till allmänheten. Alla människor måste också ta sitt ansvar och visa hänsyn så att vi snart kan börja leva som vanligt igen, säger Peter Lindvall, regiondirektör på Region Gotland.