- Ledningskontoret 2003-05-21 |
Ledningskontoret föreslår ändringar i reglementet för kommunala pensionärsrådet. Syftet med ändringarna är att skapa förutsättningar för ett effektivare samarbete mellan kommunen och pensionärsorganisationerna. Förslaget har arbetats fram tillsammans med de samtliga i rådet sju representerade organisationerna.
De föreslagna förändringar avser att förtydliga såväl syfte som verksamhet i det kommunala pensionärsrådet. Största förändringen innebär att sammansättningen ändras, medförande en minskning av antalet ledamöter och ersättare. Detta möjliggörs genom annan beräkningsgrund innebärande att organisationernas representation grundas på varje påbörjat 800-tal medlemmar i stället för som nu, 400 medlemmar. I praktiken kommer rådet att bestå av 10 ordinarie ledamöter mot nuvarande 13. Kommunen utser tre av dessa ledamöter med 3 ersättare. De sju ingående pensionärsorganisationerna utser varsin ersättare (tidigare 13), som ska tjänstgöra enbart vid förfall för ledamoten. Kommunens åtagande när det gäller utbildning vid varje ny mandatperiod föreslås bli tvingande. Ändringarna föreslås gälla fr.o.m. 1 januari 2004. Kommunstyrelsen har tillstyrkt förslaget.
Kommunfullmäktiges beslut