Ansökningsrutin för skolskjuts
Alla elever i grundskolan som har rätt till skolskjuts ska göra en ansökan (gäller inte elever i särskola samt tal- och språkklasser).
Ansökan ska göras även om skolskjuts beviljats tidigare läsår. Detta gäller även resor vid växelvis boende eller skolskjuts på grund av särskilda skäl.
Ansökningsperioden för läsåret 2022-2023 är den 22 februari - 15 mars
Den angivna tidsperioden är till för att beslut om skolskjuts ska kunna ges innan skolstart hösten 2022.
Inkommer ansökan efter den angivna perioden kan inte skolskjuts garanteras till skolstart höstterminen 2022. Dock kommer ansökningar som inkommer efter den angivna perioden att hanteras löpande.
För elever i blivande förskoleklass kan ansökan göras när beslut om skolplacering har meddelats.
Så här ansöker du
Ansökan sker via inloggning med e-legitimation eller bank-ID.
I ansökan ska följande uppgifter lämnas
- elevens kontaktuppgifter
- vårdnadshavare
- om ansökan avser resor vid växelvis boende eller särskilda skäl
- schema för vilka dagar skolskjuts önskas
- vilket läsår som ansökan avser
Om du ansöker om skolskjuts för barn/elever du inte är vårdnadshavare för, t ex vid familjehemsplacering gör du ansökan på pappersblankett.
Länk till blanketten hittar du längst ned på sidan.
Om du i dagsläget inte är i behov av skolskjuts men behovet förändras under året, kan du göra en ansökan när det blir aktuellt.
Om du inte har bank-id, kontakta kundtjänst på telefon 0498 26 94 60 eller e-post skolskjuts@gotland.se