Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content
Stäng rutan
Stäng rutan

Ring till TeleTal 020-22 11 44

TeleTal är tillgängligt för alla i landet som har tal-, röst och språksvårigheter. Samtalet är kostnadsfritt.

Information om tillgänglighet » Stäng rutan

Kontakt

Elisabeth Jonsson Höök
Kvalitets- och utvecklingschef
Telefon: 0498 - 26 33 96
E-post: elisabeth.jonsson-hook@gotland.se 
 

Region Gotland
Besöksadress Visborgsallén 19
621 81  Visby
Telefon: 0498-26 90 00
E-post: regiongotland@gotland.se Säg vad du tycker

Språkutveckling

Varje lärare en svensklärare - en devis som är högst aktuell. Elevers språkutveckling är helt avgörande för hur man kan lyckas i olika skolämnen.

 

Språkutveckling är något vi arbetar med i alla ämnen. Det finns ett flertal modeller som används dels i undervisningen och även i pedagogiska diskussioner, t ex cirkelmodellen och Skriva sig till lärande (STL).

Cirkelmodellen

Cirkelmodellen används för att visa och stötta eleverna i olika texttyper. Cirkelmodellen består av fyra faser.

Fas 1 – Bygg upp kunskap om ämnesområdet
Fokus ligger främst på textens innehåll. Det kan vara att samla information om något – samtala, läsa och anteckna.

Fas 2 – Skaffa förebilder inom genren
Vad är texttypens syfte? Vilken struktur?

Fas 3 – Skriva gemensam text
Läraren skriver text tillsammans med eleverna så eleverna är delaktiga och kan se hur texten byggs upp.

Fas 4 – Skriva individuell text
Eleverna har fått kunskap om hur och kan därför börja träna på att omsätta på egen hand.

 Att skriva sig till läsning (ASL)

ASL är en enkel och elevanpassad strategi för att utveckla skrivlust och läsglädje. Strategin är utarbetad utifrån det faktum att det är lättare för 4-7-åringar att skriva än att läsa.

Skriva sig till lärande (STL)

Under flera års tid har Annika Agélii Genlott och Åke Grönlund vid Örebro Universitet forskat på modellen Skriva sig till lärandes effekter. Resultaten visar att elever som arbetat enligt modellen når målen i matematik och svenska för årskurs 3 i högre grad än både de som arbetet ostrukturerat med teknik och de som arbetat helt analogt.

 

Sidan uppdaterad: 26 april 2017
Ansvarig för sidan: Barbro Engström

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På www.gotland.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?